توضیحات اجمالی
در این دوره ابتدا دلایل «احکاممحوران» در استناد به برخی روایات مورد نقد قرار میگیرد. ویژگیهای «آنمرد» که «حجّت خداست» در منظومه روایات نشان داده میشود. سپس ضمن نقد «حکومتمحوری»، معنای صحیح «اِکمال دین»، بیان شده و نشان داده میشود که در محضر الهی، قبولی همه اعمال حتّی اعتقاد به توحید منوط به قبولی ولایت «آنمرد» است. در انتها نیز عمق یادگیری دانشجو، با سخنان رایج چالشبرانگیز اعتقادی در جامعه مورد امتحان قرار میگیرد.
سرفصلهای دوره:
عنوان درس | موضوع درس |
1. کم آوردم! | چه عبارتی میتواند «امامت حجت معصوم خدا» را به عنوان محوری بیبدیل و بدون جایگزین و منحصر به فرد در دین نمایش دهد؟ در این درس واژگان مختلف بررسی میشود ولی ظاهراً نگارنده کم آورده است! |
2. ویدئو چک | برخی از احکاممحوران به این باور رسیدهاند که ستون خیمه دین، امری غیر از امامت -مثلاً نماز- است! چرا که نماز، اولین واجب دینی و پذیرش آن شرط بررسی کل نامۀ اعمال آدمی در قیامت است. آیا میتوان این با توجه به آییننامه تصحیح برگههای امتحانی این مشکل را برطرف نمود؟ |
3. سه اصل از پنج پایه | اولاً چرا از میان پنج پایه اسلام، تنها ولایت جنبه اعتقادی دارد و سایر پایهها جنبه احکامی؟ ثانیاً چرا در قرآن به این پایۀ حیاتی دین اشارهای نشده است؟ پاسخ این سؤالات با بیان سه اصل مهم در این درس ارائه میشود. |
4. آن مَرد | رابطۀ دو مفهوم «دین» و «امام» از محوریّت یکی برای دیگری فراتر رفته و به نوعی «اینهمانی» و «یکسان بودن» نزدیک میشود. یعنی شرط لازم و اصلی برای دینداری و تنها مسیر رسیدن به دین الاهی شناخت «آن مرد» یعنی امام است. |
5. بالاتر از عظمت | حضرت ابراهیم؟ع؟ پس از طی مراتب عبودیّت، نبوّت، رسالت و خلّت، در آخرین مرحله به مقامی بالاتر و برتر از همه مراتب قبل رسید. این چه جایگاهممتازی است که برای کسب آن باید آزمونهای دشوار داد و مورد حسادت حسودان واقع شد؟ |
6. مرد عنکبوتی و آیتالله العظمی بهجت | آیا امام را میتوان مجمع همه فضائل و تواناییهای بهترین انسانها دانست؟ آیا پیروی از امام موضوعیّت دارد یا طریقیّت؟ آیا او بسان یک پستچی است که ممکن است بسته مورد نظر را از دست او یا از دست هر کس دیگری جز او گرفت؟ |
7. سیخ جگر | این درس به بررسی دیدگاه تاریخی «دین قدرتمحور» که هدف نهایی آن تشکیل حکومت دینی است با هر خلیفه و به هر قیمتی! میپردازد. خلفایی که میتوانند در مسیر خود هرگونه رفتار ضداحکام و ضداخلاق و ضداعتقادی داشته باشند! |
8. عجب روزی!؟ | خداوند از میان مکانها، زمانها، اشخاص و... به برخی نظر ویژه دارد و آنها را مقدّس میشمارد که راز آن در اتصال و ارتباط با حجت خداست. بزرگترین روز خلقت که با هیچ روزی برابری نمیکند، همان است که خدا ثمردهی تمام زحمات پیامبر را به آن گره زده است؛ روز کامل شدن دین؛ روز تمام شدن نعمت؛ روز راضی شدن خداوند... روز غدیر! |
9. کمال افتخار | کمال دین، به عنوان مهمترین بشارت روز غدیر به چه معناست؟ آیا کمال دین به این است که دین، تمامی مشکلات دنیا و آخرت بشر را حل کند و همه پرسشهای او را پاسخ گوید؟ معنای جامعیّت دین چیست؟ |
10. دیدار در استانبول | اگر محور دین الهی، امام است، پس چرا امیرالمؤمنین علیه السلام سکوت کرد تا دین خدا باقی بماند و چرا امام حسین علیه السلام شهید شد تا دین خدا بماند؟ مگر دین خدا چیزی جز امر و نهیهای الهی یعنی همان احکام خدا است؟ |
11. آخ جون کباب! | آیا اعتقاد به ولایت اهل بیت علیهم السلام به عنوان شرط قبولی اعمال باعث نمیشود افراد به این بهانه تجری به گناه پیدا کنند؟ تلقّی محوریت احکام و اخلاق اشتباهی استراتژیک است و اجرای دقیق احکام و مراعات کامل اخلاق، امری واجب. |
12. آدمبده | منظور از مستضعف در دین الهی کیست؟ آیا رعایت اخلاق انسانی و اجرای دقیق احکم دینی بدون قبول ولایت در میزان الهی بدون پاداش است؟ پاسخ این پرسشهای رایج در جامعه را در این درس جستجو کنید. |
13. پزشک یا قاتل بد سرشت | در این درس به بررسی این ادعا پرداخته خواهد شد: «شیعیان بدکردار» با «کافران بدکیش» تفاوتی ندارند. اگر چنین باشد، «کافران بدکیش خوشرفتار» از «شیعیان بدرفتار» به مراتب بهتر خواهند بود. شیعیان بدکردار، خیلی خیلی بدند! |
14. محورهای همسو | امامت از اصول دین است یا خیر؟ امامت، توحید، نبوت یا عقل؛ کدام یکی اصولیترند؟ کدام یکی محوریترند؟ رابطه این مفاهیم به هم چگونه است؟ چطور میتوان اینها را در یک راستا معنا کرد؟ |
15. آزمون و میزان | این درس برای حل تمرین است با اصولی که در این کتاب ارائه شده است. هر آزمون در این درس، خود میتواند موضوع یک درس مستقل شود. بدون این آزمونها کتاب را به پایان نبرید. |
مشخصات:
عنوان | مقدار |
ساعت تدریس کارگاهی | 12 هفته، 24 ساعت |
تعداد درس | 14 |
پیش نیاز | محور مقدس 1 (سه نامزد) |
دیدگاه خود را بنویسید