ثبت نام دورههای ترم تابستان 1401 مؤسسه بصائر آغاز شد. برنامه زمانی دورهها در این ترم به شرح زیر است:
دانلود جدول دورههای ترم تابستان
- در این ترم بعضی از دورهها به صورت حضوری، و بعضی از دورهها به صورت مجازی برگزاری میشود. لذا در هنگام ثبت نام به حضوری یا مجازی بودن دوره توجه فرمایید.
- آخرین مهلت ثبت نام تاریخ 10 خرداد 1401 است.
- برای اطلاع از نحوه ثبت نام در دورههای بصائر به صفحه «راهنمای ثبت نام» مراجعه فرمایید.
تقویم آموزشی
چه کسانی میتوانند در دورههای مؤسسه بصائر شرکت کنند؟
- دبیران و معلمان آموزش و پرورش، مخصوصاً فرهنگیانی که به طور مستقیم با سلوک دیندارانه دانشآموزان مرتبطاند مانند دبیران دینی، قرآن، پرورشی، مهارت زندگی، سواد رسانهای و... .
- طلاب حوزه علمیه
- مربیان و اساتید جلسات هفتگی اعتقادی، تربیتی، تفسیری و... .
- مربیان و اساتید قرآنی
چگونه از تخفیفهای دورهها بهره مند شویم؟
در این لینک شرایط بهرهمندی از تخفیفهای شرکت در دورههای بصائر را ببینید. لازم به ذکر است که امکان استفاده از کد تخفیف در ترم بعدی (ترم پاییز و زمستان) فعال خواهد شد.
معرفی دورهها:
محور مقدس 1 (سه نامزد)
در دورۀ محور مقدس1، در فضای درون شیعی، به دنبال پیدا کردن محور دین هستیم. ابتدا ضمن بیان تعریف صحیح دین به دور از پیشفرضهای ضدّ دینی، سه جریان مهم دینورزی در دنیای امروزی به نام «احکاممحور»، «اخلاقمحور» و «اماممحور» معرفی میشود. سپس با نگرشی عقلانی، مبانی فکری «پلورالیسم» و «دلِ پاک» مورد نقد قرار میگیرد. در پایان با استناد به آیات و روایات، «امام» به نمایندگی از خدا، بهعنوان محور دین معرفی میشود.
درباره دوره محور مقدس 1 بیشتر بخوانید...
تاریخ تحلیلی اسلام
در دورۀ تاریخ تحلیلی، ضمن تبیین اهمیّت مراجعه به تاریخ برای اتخاذ بخشی از عقاید و باورهای اصیل شیعی، رفتارهای منافقان صدر اسلام در آخرین روزهای عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مورد بررسی دقیق قرار میگیرد تا از این رهگذر، جریانهای وقایع بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله بهتر و بیشتر معنادار شود. سپس در ادامه به دوران حیات سه زمامدار بعد از آن حضرت، نگاهی کوتاه و گذرا خواهیم داشت. در ادامه به گزارش روایت جمعآوری قرآن از منظر شیعه و مقایسه آن با فرآیند تدوین قرآن از منظر مکتب خلفا پرداخته میشود. همچنین در مورد شیطنتهایی که در زمینه جمعآوری میراث رسول خدا صلی الله علیه و آله (اعم از مصحف شریف و روایات به جا مانده از ایشان) و منع و محدودیتهایی که در زمینۀ کتابت و نقل حدیث داشتهاند، مباحثی ارائه شده و با اشاره به پیامدهای خطرناک این اعمال، به گوشهای از تدابیر اهل بیت (علیهم السلام) در حفظ سنّت ذیقیمت شیعی اشاره شده است.
درباره دوره تاریخ تحلیلی اسلام بیشتر بخوانید...
مهندسی من
در این دوره بیان میشود که برای زندگی در هر دوره و زمان باید آن دوره و زمانه را خوب شناخت. در عصر «بحران هویّت» عوامل زیادی در شکلگیری شخصیّت افراد مؤثر هستند. همچنین هویّت فرد نیز تحت تأثیر مهندسی چند گروه، شکل میگیرد. برای مهندسی خودمان، برای «مهندسی من» آنهم در دورانی که فردایش با امروز بسیار متفاوت است باید «دوران ما» را خوب شناخت. هدف از این شناخت و آگاهی، مهندسی بهینه زندگی و به ویژه مهندسی آینده است. در این مسیر به برخی تلاشها برای مهار آینده اشاره شده است.
درباره دوره مهندسی من بیشتر بخوانید...
مهارت جرأت مندی
دورۀ مهارت جرأتمندی در قالب مجموعه علم زندگی طراحی شده است. بسیاری از آسیبهای اجتماعی و اعتقادی و اخلاقی ناشی از ضعف شخصیت افراد و تحت تأثیر جمع واقع شدن به وجود میآید. از این نقیصه با عناوین دیگری چون «فقدان جرأتمندی» یا «ناتوانی در گفتن نه» یاد میشود. ترس زشتی که فرد از جمع و مردم دارد و در نتیجه رفتار خود را بر اساس سلایق دیگران تنظیم مینماید. در مقابل این فضا ترس زیبایی نیز از خداوند وجود دارد که قدرت آدمی را در مقابل هر آن کس غیر اوست، بالا میبرد. در این مسیر تلاش شده جمع معقولی از مباحث اخلاق اسلامی و تکنیکهای مشاوره و روانشناسی در جهت تغییر رفتار و مدیریت افکار به وجود آید.
درباره دوره مهارت جرأت مندی بیشتر بخوانید...
سواد رسانهای 1 (رسانهشناسی)
در دورۀ سواد رسانهای1، موضوع اصلی شناخت تحلیلی رسانه فارغ از نوع و ابزارهای آن و تأثیرات گسترده آن در هویّتبخشی انسانهای عصر جدید است. علاوه بر این، با تحلیل عمیق چرایی نیاز به سواد رسانهای، به چیستی و تعریف مناسب و دقیق آن پرداخته میشود. از تأثیر فراگیر رسانه بر فکر آدمی تا نقش صنعتی شدن اقناع در دوران ما (صنعت رسانه) و اشباع اطلاعاتی ناشی از آن و افزایش کاربردهایش تا جایی که دیکتاتورهای جهان را به نگرانی وا داشته است، سخن به میان خواهد آمد. مهندس نوپایی که عدم آشنایی با او نشانه بیسوادی سپید است. با حل تمرینهای مختلف نیز گامی استوار برای درک «چرایی نیاز به سواد رسانهای» و «چیستی سواد رسانهای» برداشته میشود تا روشن شود در بررسی پیامهای رسانهای، چه مؤلفههایی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. این بحث، مقدمهای است برای ورود به مرزهای این دانش جدید و استراتژیک.
دیدگاه خود را بنویسید